Ліст Ференц
Ференц (Франц) Ліст -Угорський композитор, піаніст, педагог, диригент, публіцист, представник музичного романтизму, засновник угорської композиторської школи.
Ференц Ліст — перший піаніст, який виступав зі сольними концертами, котрими заслужив визнання як професіоналів, так і загальної публіки. Попри те, що немає жодного запису гри піаніста, він уважається одним з найвпливовіших піаністів його епохи. Одночасно був відомий своєю благодійністю: допомагав жертвам стихійних лих, сиротам, учив безкоштовно талановитих студентів — також сприяв фонду пам'яті Бетховена, пожертвувавши значні кошти на відкриття консерваторії в Будапешті.
Багато із його фортепіанних творів увійшли до традиційного репертуару — зокрема «Угорські рапсодії», «Соната сі-мінор» та два фортепіанні концерти. Зробив численні фортепіанні транскрипції популярних сцен із опер, симфоній, каприсів Паганіні та пісень Шуберта; окремі його фортепіанні твори вважаються найвищим випробуванням фортепіанної майстерності. Був автором хорової, вокальної та симфонічної музики, а органнітвори Ліста посіли чільне місце у репертуарі органістів.
Найзначніші твори
Опера[ред. • ред. код]
- 1825 — «Дон Санчо або замок кохання»
Для оркестру[ред. • ред. код]
- 13 симфонічних поем (1848–1861)
- «Що чутно на горі» (Ce qu'on entend sur la montagne), 1848–1849 за мотивами Гюго
- «Тассо. Скарга і тріумф» (Tasso. Lamento e triomfo), 1849 за мотивами Байрона
- «Прелюди» (Les préludes), за мотивами Ламартіна 1848, редакція 1854
- «Орфей» (Orpheus), 1853–1854
- «Прометей» (Prometheus), 1850
- «Мазепа», 1851
- «Звуки свята» (Festklänge), 1853
- «Плач за героями» (Héroïde funèbre), 1849–1850
- «Угорщина», 1854
- «Гамлет», 1858
- «Битва гуннів» (Hunnenschlacht), за картиною Кульбаха 1857
- «Ідеали» за Шиллером
- «Змалку до останку» (Von der Wiege bis yum Grabe) 1882
- «Симфонія до Божественної комедії Данте» 1857
- «Фауст-Симфонія» (за мотивами Гете) 1854
Для фортепіано з оркестром[ред. • ред. код]
- 1849 Концерт для фортепіано з оркестром № 1 Мі-бемоль мажор
- 1849 Концерт для фортепіано з оркестром №. 2 Ля-мажор, редакція 1861
- 1849 «Танок смерті» ( Totentanz), для фортепіано з оркестром, редакції 1853–1859
- 1852 Фантазія на угорські народні теми для фортепіано з оркестром
Для фортепіано[ред. • ред. код]
- 1822 Варіації на тему Діабелі
- 1826 12 етюдів (2-а ред 1938, 3-я ред. — «Трансцендентні етюди», 1851)
- 1838 «Великі етюди за Паганіні», в тому числі № 3, «Кампанела» (La Campanella); та № 5, «Полювання» (La Chasse, редакція 1851)
- 1841 «Аркуші з альбому» (Feuilles d'album),
- 1845–1848 «Балада № 1 Des-dur»
- 1848 «Три концертні етюди»
- 1848–1853 «Роки мандрів» (Années de Pèlerinage): Перший рік — Швейцарія; Другий рік — Італія — Венеція і Неаполь; Третій рік
- 1849 «Поетичні та релігійні гармонії» для фортепіано
- 1850 Мрії кохання (Liebesträume)
- 1851 19 «Угорських рапсодій» для фортепіано
- 1851 «Полонез № 1» для фортепіано
- 1852 «Вальс-експромт» для фортепіано
- 1853 Соната для фортепіано h-moll
- 1853 «Балада № 2» для фортепіано
- 1860 «Мефісто-вальс» № 1 для фортепіано
- 1881 «Сірі хмари» (Grey clouds) для фортепіано
- 1885 «Атональна багатель» для фортепіано
Інші[ред. • ред. код]
- 1855 «Прелюдія і фуга на тему B-A-C-H» для органу, ред. 1870
- 1855 Естергомська меса
- 1861 «Легенда про святу Єлизавету» (Legende von der heiligen Elisabeth,
- 1866 «Христос»
- 1868 Реквієм
А також:- близько 90 пісень та романсів на слова Г. Гейне, Й. В. Гете, В. Гюго та ін.
- Численні транскрипції для фортепіано
- Інструментальні п'єси та камерно-інструментальні ансамблі
- Твори для органу
- низка музикознавчих праць про творчість Моцарта, Вагнера, Шопена та ін.
- 13 симфонічних поем (1848–1861)

Немає коментарів:
Дописати коментар